INVACARE INTEGRITETSPOLICY
INVACARE INTEGRITETSPOLICY EUROPA (1)
(Version 3 november 2025)
INVACARE åtar sig att respektera och skydda din integritet genom att hantera dina personuppgifter i enlighet med tillämpliga dataskyddslagar. Denna integritetspolicy beskriver hur INVACARE (hädanefter "INVACARE", "oss" eller "vi") samlar in och behandlar personuppgifter om dig som identifierar dig direkt eller indirekt, genom interaktion med oss via våra webbplatser och andra kanaler, inklusive e-post, telefon, både online och offline, samt dina integritetsrättigheter.
Personuppgifter (eller Data) betyder all information som rör en identifierad eller identifierbar fysisk person.
För enskilda eller ytterligare aktiviteter och tjänster kan ytterligare dataskyddsförklaringar samt andra juridiska dokument som allmänna villkor (GTC), användarvillkor eller deltagarvillkor gälla. Våra anställda omfattas av vår integritetspolicy för anställda.
Personuppgiftsansvarig: Invacare International GmbH med säte på Neuhofweg 51, 4147 Aesch, Schweiz (INVACARE).
Juridisk representant inom EES: Vi har utsett en GDPR-representant i enlighet med artikel 27 i GDPR: Invacare Poirier SAS, Route de Saint Roch, 37230 Fondettes, Frankrike. Dataskyddsrepresentanten fungerar som en ytterligare kontaktpunkt för registrerade och myndigheter inom Europeiska unionen (EU) och resten av Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) för frågor relaterade till GDPR.
INVACARE bestämmer varför och hur dina personuppgifter behandlas och är därför personuppgiftsansvarig för dina personuppgifter.
Beroende på var du befinner dig och vilken webbplats du besöker, vänligen konsultera den angivna webbplatsen och dess integritetspolicy för behandling av dina uppgifter. För webbplatser som drivs inom EES, Schweiz och Storbritannien är INVACARE gemensamt personuppgiftsansvarig med den relevanta Invacare-enheten som ansvarar för den lokala webbplatsen. Denna webbplats och våra andra kommunikationskanaler (inklusive e-post) är avsedda för personer som är sexton (16) år eller äldre. Vi samlar inte medvetet in personuppgifter från någon under sexton år utan föregående, verifierbart föräldra- eller vårdnadshavares samtycke. Genom att fortsätta använda denna webbplats eller förse oss med personuppgifter via någon kanal, bekräftar du att du är minst sexton år gammal.
Om vi blir medvetna om att vi oavsiktligt har samlat in personuppgifter från en person under sexton år utan det nödvändiga samtycket, kommer vi att radera sådana uppgifter omgående. Föräldrar eller vårdnadshavare kan kontakta oss för att begära åtkomst till, granska eller radera personuppgifter som deras barn kan ha tillhandahållit. Vi kan ändra eller uppdatera denna integritetspolicy då och då som svar på ändrade juridiska, regulatoriska eller operativa krav och publicera en ny integritetspolicy på denna webbplats.
Genom att fortsätta interagera med oss via vår webbplats eller andra kanaler enligt beskrivningen ovan, godkänner du villkoren i denna integritetspolicy. Vi uppmanar dig att noggrant läsa denna integritetspolicy.
Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller denna integritetspolicy, vänligen kontakta oss enligt beskrivningen i avsnitt 8.
1. VILKA PERSONUPPGIFTER SAMLAR VI IN OM DIG, VARFÖR OCH VARFÖR ÄR DET MOTIVERAT?
2. VEM KAN INVACARE DELA DINA PERSONUPPGIFTER MED?
3. HUR SÄKRAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?
4. HUR LÄNGE LAGRAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?
5. COOKIES, SOCIALA MEDIER PLUG-INS OCH GEMENSAMT ANSVAR
6. LÄNKAR TILL ANDRA WEBBPLATSER
7. VILKA ÄR DINA RÄTTIGHETER OCH HUR KAN DU UTÖVA DEM?
8. HUR KAN DU KONTAKTA OSS?
1. Vilka personuppgifter samlar vi in om dig, varför, och varför är det motiverat?
De flesta av våra tjänster kräver ingen form av registrering, vilket gör att du kan besöka vår webbplats utan att berätta vem du är. Vissa tjänster och kommunikation kan dock kräva att du frivilligt tillhandahåller personuppgifter, vilket kan inkludera identifieringsuppgifter och kontaktuppgifter, yrkesuppgifter i samband med en jobbansökan, och data om webbplatsanvändning, som samlas in automatiskt när du besöker vår webbplats. Om du inte tillhandahåller sådana uppgifter kan vi kanske inte tillhandahålla tjänster eller information till dig eller ingå kommersiella avtal med dig.
INVACARE behandlar de personuppgifter som samlas in beroende på vilken relation du har till oss. Om inte behandlingen av dina personuppgifter krävs eller tillåts enligt tillämplig lag, till exempel skyldigheten att tillhandahålla information till myndigheter i händelse av biverkningar relaterade till våra produkter, eller uttryckligen godkänns av dig, får INVACARE endast behandla dina personuppgifter i den utsträckning det är nödvändigt för att uppfylla ett avtalsförhållande med dig, och för sina legitima affärsintressen, såsom att svara på dina förfrågningar och frågor, driva och underhålla vår webbplats, utföra analyser av användningen av vår webbplats, bevara våra ekonomiska intressen, och säkerställa överensstämmelse med interna policyer och tillämpliga lagar.
När vi förlitar oss på vårt legitima intresse, tillämpar vi ett tillvägagångssätt för dataminimering och adekvata säkerhetsåtgärder för att skydda dina uppgifter. Vi kommer inte att behandla dina uppgifter där dessa intressen åsidosätts av dina egna integritetsrelaterade intressen eller av dina grundläggande rättigheter och friheter.
1.1. Personuppgifter som samlas in automatiskt när du besöker vår webbplats
INVACARE använder vanliga, automatiserade datainsamlingstekniker, såsom cookies, för att bedöma hur vår webbplats används, för att anpassa din upplevelse och för att leverera innehåll som är skräddarsytt för dina intressen. Genom dessa tekniker kan viss information samlas in automatiskt när du besöker vår webbplats, inklusive:
- Användningsdata, såsom ditt enhets-ID, inklusive din IP-adress, vilket är ett unikt nummer som tilldelats din dator; din inloggningsinformation, webbläsare och enhetsinformation, inklusive operativsystem och plattform, tidszonsinställning, webbläsar-plug-in-typer och versioner; information om ditt besök och onlineaktiviteter, såsom sidresponstider, nedladdningsfel, längd på besök på vissa sidor, information om sidinteraktion och språkpreferenser.
- Geolokaliseringsdata och annan information som samlas in via cookies och andra spårningstekniker, med förbehåll för ditt uttryckliga samtycke.
Vi behandlar denna information för följande ändamål och baserat på följande lagliga grunder:
För att driva och underhålla vår webbplats
Vi behandlar användningsdata i vårt legitima intresse för att möjliggöra användningen av vår webbplats (anslutningsupprättande), för att underhålla vår webbplats, permanent säkerställa systemsäkerhet och stabilitet, för att åtgärda tekniska problem, försvara oss mot attacker på infrastrukturen, för att utföra analyser i händelse av cyberattacker, revisioner, bedrägeribevakning och förebyggande, samt för att sammanställa aggregerad besöksstatistik.
För att tillhandahålla webbplatsen på ditt föredragna språk
Vi behandlar din IP-adress och, i förekommande fall, dina språkpreferenser för att tillhandahålla webbplatsen på ditt föredragna språk. Vi behandlar dessa uppgifter i vårt legitima intresse för att anpassa webbplatsen till dina önskade språkinställningar. Vi lagrar dessa uppgifter i upp till 14 månader efter din senaste användning av webbplatsen.
För att utföra webbplatsanalyser och spårning
Vi behandlar geolokaliseringsdata och annan information med förbehåll för ditt uttryckliga samtycke tillsammans med användningsdata för att bättre förstå hur våra produkter och tjänster påverkar dig, för att spåra och svara på säkerhetsproblem och för att vidareutveckla och förbättra kvaliteten och funktionaliteten hos våra produkter och tjänster, identifiera användningstrender och fastställa effektiviteten i våra reklamkampanjer, genomföra undersökningar, förbättra innehållet på vår webbplats och för att sammanställa aggregerad statistik om användningen av vår webbplats.
För ytterligare information om hur vi använder cookies och spårningstekniker, vänligen läs avsnitt 5 i denna integritetspolicy och vår cookiepolicy.
1.2. Personuppgifter som tillhandahålls av dig
INVACARE samlar in personuppgifter direkt från dig när du registrerar dig för en tjänst, prenumererar på ett nyhetsbrev, ingår ett avtal med oss, ansöker hos oss, skickar en fråga, lämnar ett klagomål på en produkt och/eller tjänst, eller på annat sätt interagerar med oss. Tillhandahållandet av personuppgifter är i allmänhet frivilligt. Men om du väljer att inte tillhandahålla viss information kan vi kanske inte tillhandahålla den begärda tjänsten, ingå eller fullgöra ett avtal, eller svara på din begäran. Vilken typ av personuppgifter vi samlar in beror på de interaktioner du har med oss och de INVACARE-tjänster du använder, och kan inkludera information som:
- Identifieringsuppgifter och kontaktuppgifter, såsom namn, förnamn, efternamn, kön, e-postadress för företag och/eller postadress, fast och/eller mobiltelefonnummer, ålder, födelsedatum, ursprungsland eller bosättningsland, användarnamn, lösenord och annan information som används för autentisering.
- Information angående din användning, svar och preferenser, såsom kommunikationspreferenser, kanaler, föredragna språk.
- Finansiella uppgifter eller betalningsuppgifter, såsom kreditkortsuppgifter, bankkontouppgifter, moms- eller annat skatteidentifikationsnummer, datum och belopp för betalningar som gjorts eller mottagits.
- Andra personuppgifter som är nödvändiga för att administrera vissa onlinetjänster, såsom inloggnings-ID, säkerhetsfrågor och svar, eller krypterade lösenord; eller som tillhandahålls av dig, till exempel via våra kontaktformulär, inklusive innehållet i ditt meddelande när du gör en förfrågan, rapporterar en biverkning eller ett produkt- och/eller tjänstklagomål, svarar på en undersökning, eller när du prenumererar på en av våra e-postlistor (dina intressen).
- Särskilda kategorier av uppgifter, såsom uppgifter relaterade till din hälsa, rättsliga förfaranden och sanktioner eller religion, samlas i allmänhet inte in av INVACARE. Under vissa omständigheter kan det dock vara nödvändigt att tillhandahålla särskilda kategorier av uppgifter, till exempel hälsorelaterad information i fall av produktkrav eller information relaterad till rättsliga förfaranden/sanktioner när man ansöker om ett jobb där sådan information krävs för att följa tillämplig lag, såsom arbetsrätt, eller med förbehåll för ditt uttryckliga samtycke.
Vi behandlar denna information för följande ändamål och baserat på följande lagliga grunder:
Svara på dina förfrågningar och frågor samt klagomål
Vi behandlar de uppgifter du skickar till oss via våra kontaktformulär eller via post, e-post, telefon, textmeddelande eller andra kanaler för att svara på dina förfrågningar, till exempel när du har en fråga eller ett klagomål om en produkt, tjänst eller applikation, begär medicinsk information eller har ett säkerhetsproblem, begär prover, en offert eller demo, eller vill prenumerera på vår e-postlista för marknadsföringskommunikation. Uppgifter som är nödvändiga för att vi ska kunna uppfylla de syften som beskrivs ovan (t.ex. kontaktuppgifter för formuläret "Kontakta Invacare") är markerade med en asterisk vid den relevanta punkten där vi begär dem på webbplatsens olika sidor. Om du inte fyller i dessa obligatoriska fält kan vi kanske inte behandla din förfrågan och/eller tillhandahålla de begärda tjänsterna till dig.
Vi behandlar dina personuppgifter för dessa ändamål baserat på vårt berättigade intresse, eller, om tillämpligt, avtalsförpliktelse, att svara på din begäran och komma i kontakt med dig. Om du skickar in särskilda kategorier av uppgifter med din begäran, behandlar vi denna information baserat på ditt uttryckliga samtycke. I händelse av rapportering av en biverkning eller ett klagomål behandlar vi dina personuppgifter för att följa våra lagliga rapporteringsskyldigheter.
Leverera produkter och tjänster
Vi behandlar dina personuppgifter som tillhandahålls när du gör en beställning för att förse dig med de beställda produkterna och tjänsterna och för att fakturera dig för dessa produkter och tjänster, baserat på avtalsförhållandet med dig. Vi använder vidare dessa uppgifter (inklusive information om orderhistorik), baserat på vårt berättigade intresse att förbättra våra produkter och tjänster genom att genomföra undersökningar, öka kundnöjdheten och vårt rykte genom att förstå dina preferenser och intressen, och för marknadsföringsändamål.
Bevara våra ekonomiska intressen
Vi behandlar dina personuppgifter, vid behov och baserat på vårt berättigade intresse, för att bevara företagets ekonomiska intressen, förbli konkurrenskraftiga på marknaden och säkerställa efterlevnad och rapportering, såsom (a) att följa våra policyer, juridiska och regulatoriska krav, inklusive lagar och förordningar om penningtvätt, mutor och korruption, (b) upprätthålla våra villkor, (c) skydda vår verksamhet eller någon av våra dotterbolags, (d) skydda våra rättigheter, integritet, säkerhet eller egendom, och våra dotterbolags, dina eller andras, (e) förebygga, övervaka och hantera fall av påstådda missförhållanden eller bedrägerier, missbruk av IT-system, fysisk säkerhet, dataförlust, IT- och nätverkssäkerhet, (f) genomföra interna utredningar, revisioner och (g) försvara rättstvister.
Utföra marknadsföringsaktiviteter/nyhetsbrev
Vi behandlar dina personuppgifter, inklusive dina identifieringsuppgifter och kontaktuppgifter samt information om din användning, svar och preferenser, och andra personuppgifter du skickar till oss, vid behov och baserat på ditt samtycke, för att marknadsföra produkter och tjänster som vi tror kan vara av intresse för dig eller för att kommunicera med dig för andra ändamål som vi informerar dig om när vi samlar in dina personuppgifter. När du prenumererar på vår marknadsföringskommunikation måste du uttryckligen samtycka till användningen av din e-postadress och dina andra kontaktadresser, såvida inte användningen är tillåten av andra lagliga skäl. Om möjligt använder vi en dubbel opt-in-procedur för att bekräfta ditt samtycke. Detta innebär att du efter registrering får ett e-postmeddelande där du ombeds bekräfta din prenumeration innan den blir aktiv.
Skapa ett användarkonto
För användning av vissa tjänster kan du bli ombedd att skapa ett konto för att få tillgång till kundsjälvbetjäningen (d.v.s. Invacare Professional-området) för att få tillgång till professionellt innehåll. För detta ändamål samlar vi in inloggningsuppgifter och kontaktuppgifter. Vi behandlar dessa uppgifter baserat på vårt berättigade intresse av att ge dig tillgång till innehåll som är relevant för dig och för att fullgöra ett avtal med dig.
Genomföra webbträning
När du skickar in något av våra webbformulär behandlar vi dina uppgifter baserat på ditt samtycke.
Hantera jobbansökningar
Vi behandlar de personuppgifter som du skickar in när du ansöker om en tjänst hos INVACARE för att vidta åtgärder på din begäran innan vi ingår ett potentiellt avtal med dig och, baserat på ditt samtycke, för att administrera din jobbansökan och bedöma din lämplighet för den relevanta tjänst du ansökt om.
Sådana uppgifter erhålls vanligtvis från dig när du ansöker om ett jobb. De kan också erhållas från vissa tredje parter (t.ex. rekryterare) eller från betrodda offentliga källor, inklusive internet och sociala medier-webbplatser, såsom LinkedIn. Observera att när dina personuppgifter behandlas av externa företag över vilka INVACARE inte har kontroll, gäller dessa företags integritetspolicyer. Enligt tillämpliga lagar och i den utsträckning det är möjligt kan informationen vi samlar in inkludera allmän information, identifierings- och kontaktinformation som du frivilligt tillhandahåller, information från dina intervjuer samt information från referenser eller bakgrundskontroller (med ditt samtycke). Särskilda kategorier av uppgifter kommer endast att samlas in i begränsad omfattning och endast om det krävs enligt tillämpliga lokala lagar och om behandlingen av sådana uppgifter är relevant för de avsedda syftena.
Om du är en anställd på INVACARE kan vi samla in ytterligare information om dig via våra interna HR-hanteringssystem, inklusive ditt personalnummer, nuvarande position och prestationsdetaljer.
Tillhandahållandet av personuppgifter enligt beskrivningen i denna integritetspolicy är nödvändigt för de behandlingssyften som beskrivs ovan. Även om tillhandahållandet av dina personuppgifter i allmänhet är frivilligt, kan du kanske inte dra nytta av behandlingssyftena om du inte tillhandahåller personuppgifterna.
Genom att skicka in din ansökan via vår webbplats, via e-post, per post eller på annat sätt, ger du ditt samtycke till behandlingen av dina personuppgifter i den utsträckning det är nödvändigt för att hantera din ansökan. I tillämpliga fall kan vi vidare behandla dina personuppgifter i den utsträckning det är nödvändigt för att eventuellt genomföra rekryteringsprocessen och ingå ett anställningsavtal. Dessutom får INVACARE endast behandla dina personuppgifter om det krävs eller tillåts enligt lag eller om behandlingen motiveras av berättigade affärsintressen. De insamlade uppgifterna kommer att behandlas för att hantera din ansökan och rekryteringsprocess, bedöma dina professionella kompetenser för jobbet och säkerställa överensstämmelse med tillämpliga lagar och förordningar.
I händelse av en framgångsrik ansökan lagrar vi dina personuppgifter så länge som anställningsförhållandet varar och därefter så länge som lagen föreskriver och enligt beskrivningen i vår integritetspolicy för anställda. Om din ansökan inte är framgångsrik behåller vi dina uppgifter i upp till sex månader efter avslutad rekryteringsprocess för den relevanta tjänsten. Med ditt samtycke kan vi behålla dina uppgifter under en längre period för att överväga dig för framtida jobbmöjligheter. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke.
Följa rättsliga skyldigheter som gäller för INVACARE
Vi behandlar dina personuppgifter, vid behov, för att följa rättsliga skyldigheter som gäller för oss, såsom krav i arbetslagstiftningen, transparens krav eller krav på rapportering av biverkningar.
Tillhandahålla live-chattfunktioner
Vi behandlar även de uppgifter du tillhandahåller oss när du använder vår live-chattfunktion (chattbot), om sådan finns tillgänglig. Vi använder live-chatt för att svara på dina frågor om våra produkter, våra karriärvägar eller vår webbplats, samt för att ge teknisk support, och kan även behandla dessa uppgifter för att förbättra våra produkter och tjänster. När du använder live-chattfunktionen samlas viss information in automatiskt via specifika cookies, såsom din IP-adress, ursprungsland och ditt meddelande. I de fall vi behöver kontakta dig med ytterligare information behöver vi dina kontaktuppgifter, såsom ditt namn (även om en pseudonym räcker) och din e-postadress. Innan du kan använda live-chattfunktionen måste du samtycka till insamling och behandling av dina personuppgifter.
1.3. Personuppgifter vi samlar in från andra källor
I den utsträckning det är tillåtet enligt tillämplig lag, och vid behov för att uppfylla vårt berättigade affärsintresse, kan vi samla in eller få ytterligare information om dig från offentligt tillgängliga källor, såsom internet, eller tredje parter. Vi kan till exempel få information om bakgrundskontroller när du ansöker om en tjänst på INVACARE (endast med ditt uttryckliga samtycke, se avsnitt 1.2 "Hantera jobbansökningar och jobbkandidaters uppgifter"), eller bedrägerivarningar från tjänsteleverantörer för att uppfylla vårt berättigade intresse av bedrägeriförebyggande. Vi kan också övervaka konversationer på offentliga sociala medieplattformar om våra produkter, aktiviteter och tjänster, och samla in information, såsom kommentarer, foton, videor, bloggar, etc., i den utsträckning det är nödvändigt för att bättre förstå hur kunder upplever våra produkter och tjänster och INVACAREs rykte, samt för att identifiera opinionsbildare (influencers) inom sociala medier. Vi kan vidare kombinera informationen som samlats in från olika källor för att bättre förstå intressena och behoven hos våra intressenter.
2. Vem kan INVACARE dela dina personuppgifter med?
I samband med vår verksamhet och för samma syften som de som anges i denna integritetspolicy kan dina personuppgifter, som anges i avsnitt 1, nås av eller överföras till andra parter, inklusive:
- INVACARE-koncernföretag: INVACARE kan dela dina personuppgifter med INVACARE-koncernens moder- och dotterbolag i den utsträckning det är nödvändigt för de behandlingssyften som beskrivs i denna integritetspolicy. All åtkomst till dina personuppgifter inom INVACARE-koncernen är begränsad till de individer som har ett behov av att känna till auktorisation för att fullgöra sina yrkesmässiga skyldigheter.
- Vissa förvärvande eller förvärvade enheter: Om INVACARE säljs eller överförs helt eller delvis, eller om en annan enhet förvärvas av eller integreras i INVACARE (eller om en liknande transaktion övervägs), kan dina personuppgifter överföras, baserat på vårt berättigade intresse av att delta i sådana transaktioner, till den andra enheten före eller efter transaktionen, med förbehåll för eventuella rättigheter som tillhandahålls enligt tillämplig lag, inklusive i jurisdiktioner där den andra enheten är belägen.
- Databehandlare: Vissa tjänsteleverantörer såsom IT-support, rekryterare, logistik- och marknadsföringsleverantörer ("databehandlare") kan ta emot personuppgifter baserat på vårt berättigade intresse att behandla sådana uppgifter för vår räkning och under lämpliga instruktioner i den utsträckning det är nödvändigt för de behandlingssyften som beskrivs i denna integritetspolicy, i synnerhet för tekniskt underhåll av vår webbplats och produkter och annat administrativt stöd, hjälp med att följa tillämpliga lagar, rekryteringssyften, hantering av produkt-/tjänstklagomål samt marknadsföring och andra aktiviteter. Databehandlare är avtalsmässigt förpliktade att implementera lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter och att behandla personuppgifter endast enligt våra instruktioner. För mer information om våra tjänsteleverantörer, vänligen kontakta oss enligt beskrivningen i avsnitt 8.
- Vissa andra tredje parter: Dina personuppgifter kan behöva delas med professionella rådgivare, tillsynsmyndigheter, statliga myndigheter och andra liknande organ, till exempel i fall där vi krävs enligt tillämplig lag, domstolsbeslut eller statlig reglering, eller vid behov för företagsrevisioner eller för att utreda eller svara på ett klagomål eller säkerhetshot.
I princip behandlar vi personuppgifter inom EES, Schweiz och Storbritannien. Vissa av mottagarna som vi kan dela dina personuppgifter med kan dock finnas i länder som inte säkerställer samma nivå av dataskydd som i ditt land, inklusive USA och Australien, och, via våra leverantörer, alla andra länder i världen. Alla sådana överföringar kommer att genomföras i enlighet med tillämplig lag.
Innan vi lämnar ut dina personuppgifter till personer i dessa länder vidtar vi lämpliga skyddsåtgärder för att säkerställa att dina uppgifter skyddas enligt samma standarder som i ditt land, antingen genom att förlita oss på ett adekvansbeslut från EU här, från Schweiz här, och från Storbritannien här, genom att ingå standardavtalsklausuler (SCC) som godkänts av EU-kommissionen respektive den schweiziska federala dataskydds- och informationstjänsten, eller i vissa begränsade fall, baserat på ditt uttryckliga samtycke.
För ytterligare information om dessa skyddsåtgärder eller för att få en kopia, vänligen kontakta oss enligt beskrivningen i avsnitt 8.
3. Hur säkrar vi dina personuppgifter?
Vi vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter från obehörig åtkomst, förlust och missbruk. Dessa åtgärder inkluderar instruktioner till anställda, åtkomstregler och begränsningar samt kryptering av databärare.
4. Hur länge lagrar vi dina personuppgifter?
Vi behåller endast personuppgifter så länge det är nödvändigt för att uppfylla det syfte för vilket de samlades in, för att följa juridiska, regulatoriska eller avtalsmässiga skyldigheter, och för att skydda våra berättigade intressen, i synnerhet för dokumentations- och bevisändamål. Om uppgifter anonymiseras kommer de inte längre att betraktas som personuppgifter och kan användas av oss för berättigade affärsändamål utan ytterligare meddelande till dig.
När dina personuppgifter inte längre behövs för dessa syften, och förutsatt att det inte finns några juridiska, avtalsmässiga eller tekniska skäl som förhindrar radering, kommer vi att radera eller anonymisera dem som en del av våra regelbundna processer.
5. Cookies, sociala medier plug-ins och gemensamt ansvar
Vår webbplats (och auktoriserade tredje parter) använder cookies och annan spårningsteknik för att samla in information om dig, din enhet och hur du interagerar med vår webbplats över tid och över webbplatser som beskrivs i vår Cookie Settings cookiepolicy. Vårt preferenscenter listar de tillämpade cookies som beskrivs i vår cookiepolicy och tillhandahåller information angående cookieleverantör, insamlad information och syftet med sådan datainsamling.
När du går in på vår webbplats ber vi dig att samtycka (opt-in) till insamling och användning av cookies (andra än strikt nödvändiga cookies för att webbplatsen ska fungera) och spårningstekniker, såsom Google Analytics.
Cookies
Cookies är små textfiler som placeras på din dator. Vi samlar in denna information, antingen direkt eller via tredje part, för att tillhandahålla våra tjänster och lagra dina preferenser och göra det möjligt för dig att logga in på webbplatser eller applikationer, tillhandahålla intressebaserad marknadsföring, bekämpa bedrägerier och analysera hur våra tjänster presterar. För ytterligare information om vår användning av cookies, se vår cookiepolicy.
5.2. Google Analytics
Vi använder webbanalystjänster, såsom Google Analytics för att samla in webbplatsanalyser. Google Analytics använder cookies och liknande tekniker för att analysera hur användare använder domänerna och tillhandahålla andra tjänster relaterade till webbplatsen och internetanvändningen. Informationen som genereras om din webbplatsanvändning, inklusive din anonymiserade IP-adress, överförs till Google Analytics och lagras på servrar i USA. Google kommer att använda denna information för att utvärdera din användning av webbplatsen (utan att veta vem du är), för att sammanställa statistiska rapporter om webbplatsaktivitet och för att tillhandahålla andra tjänster relaterade till webbplatsen och internetanvändningsaktiviteten. Google kan också överföra denna information till tredje part där det krävs enligt lag, eller där sådana tredje parter behandlar informationen på Googles vägnar.
Precis som med alla våra cookies aktiveras Google Analytics endast med ditt samtycke. Du kan ge eller dra tillbaka ditt samtycke när som helst genom att använda cookieinställningarna på Invacares webbplats. För ytterligare information, vänligen konsultera vår Cookie Settings cookiepolicy. Du kan också avaktivera Google Analytics genom att följa instruktionerna som tillhandahålls på https://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
För allmän information om hantering av cookies, vänligen gå till http://www.allaboutcookies.org/manage-cookies/index.html.
Utöver Google Analytics kan vi använda ett antal tekniker som erbjuds av olika leverantörer för att stödja webbplatsanalyser och användarspårning, inklusive tekniker som erbjuds av leverantörerna nedan.
5.3. Sociala Nätverk
Vi upprätthåller INVACARE-sidor på de sociala nätverken Facebook, LinkedIn, YouTube, X (tidigare Twitter), Instagram och Pinterest för att informera om våra tjänster, aktiviteter och nyheter samt för att kommunicera med aktiva kunder och/eller andra intressenter. Respektive socialt nätverk samlar in dina personuppgifter, särskilt med hjälp av cookies, som vanligtvis används för marknadsundersökningar och reklamändamål. Behandlingen kan äga rum utanför Europeiska unionen.
Om du besöker någon av våra sociala medie-webbplatser är vi gemensamt ansvariga med operatören av den sociala medie-plattformen för databehandlingen. Du kan hävda dina rättigheter enligt avsnitt 7 både gentemot oss och/eller gentemot operatören av respektive social medie-portal. Om du kontaktar oss och inte den sociala medie-portalen, kommer vi att informera den relevanta portalen om din fråga eller ditt klagomål och förse dem med den information som krävs för att svara på din begäran.
Observera att trots det gemensamma ansvaret har vi inget inflytande över databehandlingsförfarandena för de sociala medie-portalerna. För ytterligare information hänvisar vi till användarvillkoren och integritetspolicyerna för respektive social medie-portal. Vi vet inte hur plattformarna använder uppgifterna från besök på webbplatsen för sina egna syften eller hur länge uppgifterna lagras av plattformarna eller lämnas vidare till tredje part. Huvudansvaret för behandlingen av uppgifterna ligger hos den ansvariga sociala medie-portalen som följer skyldigheterna enligt tillämplig dataskyddslagstiftning.
För ytterligare information hänvisar vi till användarvillkoren och integritetspolicyerna för respektive social medie-portal:
Facebook: Vi har en profil på Facebook. Leverantören är Meta Platforms Ireland Ltd., Irland. Du kan självständigt justera dina annonsinställningar i ditt användarkonto via följande länk: https://www.facebook.com/settings?tab=ads. Detaljer om hur Facebook behandlar personuppgifter, inklusive den lagliga grunden samt dina rättigheter, finns i Facebooks integritetspolicy: https://www.facebook.com/about/privacy/.
För vår närvaro på sociala medier på Facebook, där GDPR är tillämplig, är vi gemensamt ansvariga med Meta Platforms Ireland Limited (Meta), inklusive så kallade sidinsikter (page insights). Meta Platforms Ireland Limited är en del av Meta-företagen (inklusive i USA). Sidinsikterna ger information om hur besökare interagerar med vår Facebook-närvaro. Vi använder sidinsikter för att tillhandahålla vår närvaro på sociala medier på Facebook på ett effektivt och användarvänligt sätt.
Ytterligare information om typ, omfattning och syfte med databehandlingen, information om de registrerades rättigheter och kontaktuppgifter till Facebook och Facebooks dataskyddsombud finns i Facebooks integritetspolicy. Vi har ingått det så kallade "Registeransvarig tilläggsavtalet" (Controller Addendum) med Facebook, där vi bland annat enats om att Facebook ansvarar för att skydda vissa av de registrerades rättigheter. För de så kallade sidinsikterna finns motsvarande information på sidan "Information om sidinsiktsdata", inklusive "Information om sidinsiktsdata".
X: Vi använder kortmeddelandetjänsten X. Leverantören finns inom EES eller Storbritannien: Twitter International Unlimited Company, Irland, och utanför EES och Storbritannien: Twitter Inc, USA. Du kan självständigt justera dina X-integritetsinställningar i ditt användarkonto via följande länk: https://twitter.com/settings/account/personalization. Detaljer finns i X:s integritetspolicy: https://twitter.com/de/privacy.
För vår närvaro på sociala medier på X, där GDPR är tillämplig, är vi gemensamt ansvariga med X. Om du kontaktar oss för att utöva dina rättigheter angående behandlingen av dina personuppgifter av X, kommer vi, vid behov, att informera och samarbeta med X för att X eller vi ska kunna svara på din begäran.
Instagram: Vi har en profil på Instagram. Leverantören är Meta Platforms Ireland Ltd., Irland. Du kan självständigt justera dina annonsinställningar i ditt användarkonto via denna länk. Detaljer om hur Instagram behandlar personuppgifter, inklusive den lagliga grunden samt dina rättigheter, finns i Instagrams integritetspolicy.
För vår närvaro på sociala medier på Instagram, där GDPR är tillämplig, är vi gemensamt ansvariga med Meta Platforms Ireland Limited (Meta), inklusive så kallade sidinsikter. Meta Platforms Ireland Limited är en del av Meta-företagen (inklusive i USA). Sidinsikterna ger information om hur besökare interagerar med vår Instagram-närvaro. Vi använder sidinsikter för att tillhandahålla vår närvaro på sociala medier på Instagram på ett effektivt och användarvänligt sätt.
Ytterligare information om typ, omfattning och syfte med databehandlingen, information om de registrerades rättigheter och kontaktuppgifter till Instagram och Instagrams dataskyddsombud finns i Instagrams integritetspolicy. Det ovan nämnda "Registeransvarig tilläggsavtalet" är också tillämpligt för vår Instagram-närvaro och anger att vissa av de registrerades rättigheter skyddas av Instagram respektive Meta Platforms Ireland Ltd.
YouTube: Vi använder videotjänsten YouTube. Leverantören är YouTube (som tillhör Google Inc., USA). Du kan självständigt justera dina YouTube-integritetsinställningar i ditt användarkonto via följande länk. Detaljer finns i YouTubes integritetspolicy.
För vår närvaro på sociala medier på YouTube, där GDPR är tillämplig, är vi gemensamt ansvariga med YouTube. Om du kontaktar oss för att utöva dina rättigheter enligt avsnitt 7 angående behandlingen av dina personuppgifter av YouTube, kommer vi, vid behov, att informera och samarbeta med YouTube för att YouTube eller vi ska kunna svara på din begäran.
LinkedIn: Vi använder den sysselsättningsorienterade tjänsten LinkedIn. Leverantören finns inom EES eller Storbritannien: LinkedIn Ireland Unlimited Company, Irland, och utanför EES och Storbritannien: LinkedIn Inc, USA. Du kan självständigt justera dina LinkedIn-integritetsinställningar i ditt användarkonto via denna länk.
Detaljer finns i LinkedIns integritetspolicy.
För vår närvaro på sociala medier på LinkedIn, där GDPR är tillämplig, är vi gemensamt ansvariga med LinkedIn Ireland. LinkedIn ska ansvara för att säkerställa de registrerades rättigheter. Om du kontaktar oss för att utöva dina rättigheter enligt avsnitt 7 angående behandlingen av dina personuppgifter av LinkedIn, kommer vi att informera och samarbeta med LinkedIn för att LinkedIn ska kunna svara på din begäran. Det tillämpliga "Registeransvarig tilläggsavtalet" med LinkedIn finns via följande länk: https://legal.linkedin.com/pages-joint-controller-addendum.
Pinterest: Vi har en företagsprofil på Pinterest. Leverantören är Pinterest Europe Limited, Irland. Du kan justera annonsinställningarna själv i enlighet med instruktionerna på följande länk: https://help.pinterest.com/en/article/personalization-and-data. Detaljer om typ, omfattning och syfte med behandlingen av dina personuppgifter av Pinterest, inklusive dina rättigheter, finns i Pinterests integritetspolicy på: https://help.pinterest.com/en/topics/privacy-safety-and-legal.
Vi är gemensamt ansvariga med Pinterest för vår närvaro på sociala medier på Pinterest, som omfattas av GDPR, eftersom vi gemensamt bestämmer syftet med och medlen för databehandlingen (gemensamt ansvariga). Enligt det tillämpliga tilläggsavtalet för gemensamt ansvar är Pinterest i första hand ansvarigt för att skydda de registrerades rättigheter. Om du kontaktar oss för att utöva dina rättigheter som beskrivs i avsnitt 7 i relation till behandlingen av personuppgifter, kommer vi att informera Pinterest och samarbeta med dig för att göra det möjligt för Pinterest att svara på din begäran.
5.4. Länkar till sociala medie-kanaler
Vår webbplats innehåller länkar i sidfoten till våra officiella sociala medie-sidor på plattformar som Facebook, LinkedIn, YouTube, X och Instagram. Dessa länkar hänvisar dig helt enkelt till våra respektive sociala medie-profiler.
När du klickar på en av dessa länkar omdirigeras du till den valda sociala medie-plattformen. Vid den tidpunkten kan operatören av det sociala nätverket samla in och behandla dina personuppgifter i enlighet med deras egen integritetspolicy, vilket kan inkludera uppgifter som din IP-adress, webbläsartyp, operativsystem och hänvisande webbplats.
Vi använder inte sociala medie-plug-ins eller "dela"-knappar som automatiskt överför uppgifter från vår webbplats till sociala medie-leverantörer. Inga personuppgifter överförs till dessa plattformar om du inte aktivt klickar på länken och besöker deras webbplats.
Vi rekommenderar att du granskar integritetspolicyerna för varje social medie-plattform för att förstå hur dina uppgifter kommer att hanteras, särskilt eftersom uppgifter kan överföras till länder utanför din jurisdiktion, inklusive USA.
6. Länkar till andra webbplatser
Vår webbplats kan innehålla länkar till tredje parts webbplatser som vi anser vara användbara och informativa. Vi ansvarar dock inte för sekretesspraxis hos operatörerna av dessa andra webbplatser. Om du går till en tredjepartslänk på vår webbplats uppmanar vi dig att läsa integritetspolicyerna för varje webbplats du besöker.
7. Vilka är dina rättigheter och hur kan du utöva dem?
Enligt tillämplig dataskyddslagstiftning och under de villkor och inom de gränser som fastställs i lagen, kan du utöva följande rättigheter:
- Rätten att återkalla ditt samtycke: Om du, i enlighet med tillämplig lag, har gett ditt samtycke till vissa typer av behandlingsaktiviteter (särskilt när det gäller mottagande av direktmarknadsföringskommunikation via e-post, SMS/MMS, fax och telefon), kan du när som helst återkalla detta samtycke med avseende på framtida behandling genom att använda de metoder som nämns i den ursprungliga eller någon relaterad kommunikation (t.ex. för nyhetsbrev genom att klicka på länken "Avregistrera" längst ner i ett marknadsförings-e-postmeddelande eller på annat sätt genom att kontakta vårt dataskyddsombud via e-post, post eller telefon enligt beskrivningen i avsnitt 8 i denna integritetspolicy). Ett sådant återkallande påverkar inte lagligheten av behandlingen före samtyckesåterkallandet. Du kan också återkalla ditt samtycke genom att kontakta oss enligt nedan.
- Rätten att begära tillgång till dina personuppgifter, respektive att från oss få bekräftelse på om personuppgifter som rör dig behandlas, och, om så är fallet, begära tillgång till personuppgifterna.
- Rätten att begära rättelse av felaktiga personuppgifter som rör dig.
- Rätten att begära radering av dina personuppgifter, under vissa förhållanden.
- Rätten att begära begränsning av behandling, under vissa förhållanden. I detta fall kommer respektive uppgifter att markeras och får endast behandlas för specifika syften som definieras i lag.
- Rätten att begära dataportabilitet: Enligt tillämplig dataskyddslagstiftning kan du – i fall där behandlingen baseras på samtycke eller fullgörande av ett avtal, och behandlingen utförs med automatiserade medel – ha rätt att få de personuppgifter som rör dig, och som du har tillhandahållit oss, i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och du kan ha rätt att överföra dessa uppgifter till en annan enhet utan hinder från oss.
- Rätten att göra invändningar: Under vissa omständigheter har du rätt att, av skäl som rör din specifika situation, när som helst invända mot vår behandling av dina personuppgifter och i sådana fall är vi skyldiga att upphöra med behandlingen av dina personuppgifter. Om du har rätt att invända och om du utövar denna rättighet, kommer dina personuppgifter inte längre att behandlas av oss för sådana syften.
För att utöva dina rättigheter, vänligen kontakta oss enligt beskrivningen i avsnitt 8 nedan.
För att utöva dina rättigheter i samband med behandlingen av dina uppgifter som samlats in via lokala webbplatser, kan du utöva dina rättigheter gentemot Invacare International GmbH och den lokala operatören som agerar som gemensamt personuppgiftsansvariga. Invacare-enheter som agerar som gemensamt personuppgiftsansvariga har ingått ett avtal som återspeglar deras respektive roller och relationer.
Du har också rätt att genomdriva dina dataskyddsanspråk med rättsliga medel eller att lämna in ett klagomål till en behörig dataskyddstillsynsmyndighet.
Dataskyddstillsynsmyndigheten för privata personuppgiftsansvariga och federala organ i Schweiz är den federala dataskydds- och informationstjänsten (FDPIC).
Om och i den utsträckning som den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) är tillämplig, har de registrerade rätt att lämna in ett klagomål till en behörig europeisk dataskyddstillsynsmyndighet.
8. Hur kan du kontakta oss?
Om du har några frågor om denna integritetspolicy, vill kontakta INVACARE, eller om du vill utöva dina rättigheter eller återkalla ditt samtycke som nämnts ovan, vänligen kontakta oss på:
Legal representative in EEA:
Invacare Poirier SAS
Attention to: Privacy Lead
Route de Saint Roch,
37230 Fondettes, France
Legal representative in the UK
Invacare Limited, Unit 4, Pencoed Technology Park, Bridgend CF35 5AQ
uk@invacare.com / www.invacare.co.uk
Belgium & Luxemburg:
Invacare nv, Autobaan 22, B-8210 Loppem
marketingbelgium@invacare.com / www.invacare.be
Denmark:
Invacare A/S, Sdr. Ringvej 37, DK-2605 Brøndby
denmark@invacare.com / www.invacare.dk
Germany:
Invacare GmbH, Am Achener Hof, D-88316 Isny
kontakt@invacare.com / www.invacare.de
Spain:
Invacare SA, Avenida del Oeste Nº50 , 1º 1ª, Valencia , CP: 46001
contactsp@invacare.com / www.invacare.es
France:
Invacare Poirier SAS, Route de St Roch, F-37230 Fondettes
contactfr@invacare.com / www.invacare.fr
Italy:
Invacare Mecc San s.r.l., Via Marco Corner 19, I-36016 Thiene (VI)
italia@invacare.com / www.invacare.it
Netherlands:
Invacare BV, Galvanistraat 14-3, NL-6716 AE Ede
nederland@invacare.com / www.invacare.nl
Norway:
Invacare AS, Brynsveien 16, Postboks 6230, Etterstad, N-0603 Oslo
norway@invacare.com / www.invacare.no
Austria:
Invacare Austria GmbH, Herzog Odilostrasse 101, A-5310 Mondsee
info-austria@invacare.com / www.invacare.at
Portugal:
Invacare Lda, Rua Estrada Velha, 949, P-4465-784 Leça do Balio
marketing.pt@invacare.com / www.invacare.pt
Sweden & Finland:
Invacare AB, Box 66, S-163 91 Spånga
sweden@invacare.com / www.invacare.se
Switzerland:
Invacare AG, Benkenstrasse 260, CH-4108 Witterswil
switzerland@invacare.com / www.invacare.ch
United Kingdom & Ireland:
Invacare Limited, Unit 4, Pencoed Technology Park, Bridgend CF35 5AQ
uk@invacare.com / www.invacare.co.uk / www.invacare.ie
Dataskyddsrepresentanten fungerar som en ytterligare kontaktpunkt för registrerade och myndigheter inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) eller Storbritannien för förfrågningar relaterade till GDPR eller Storbritanniens GDPR.
[1] Europe in the context of this privacy notice means the EEA, the UK, and Switzerland