Swedavia satsar på tillgänglighet för alla

Fantastiskt att mamma ska kunna flyga

”Vilken fantastisk service!”, säger Agneta Gardinge om sin jungfrutur i en flygplatsrullstol. Agneta, som går på kryckor, hoppas nu att även hennes rullstolsburna mamma ska våga flyga.
Enbart på Arlanda gjordes 116 000 ledsagningar av flygplatsens kundservice förra året. Och det ökar stadigt i takt med att tjänsten blir mer känd.
Flygplatskoncernen Swedavia satsar kontinuerligt på att göra det enklare för resenärer med funktionsnedsättning. En storsatsning på en enhetlig rullstolsflotta och nya, smarta transportstolar för kabinbruk ska ge resenärerna en mycket trevligare reseupplevelse.

Runt 50 000 resenärer passerar varje dag genom landets i särklass största flygplats Stockholm Arlanda Airport. Ett stadigt växande antal väljer flyget för att det ska gå fort och vara bekvämt. Men även för dem som har friska ben kan det vara en påfrestning med storflygplatser. Det är ofta långa köer till incheckning, pass- och säkerhetskontroller och tidspressade förflyttningar till gaten, transferflyget och bagageutlämningen.

En grupp som är särskilt utsatt är människor som har svårt att ta sig fram på egen hand. Tidigare hade flygbolagen ett särskilt ansvar för att hjälpa dem, men sedan 2008 finns en EU-förordning som har flyttat över ansvaret på flygplatserna.

Statliga Swedavia, som äger och driver tio av Sveriges flygplatser, har en särskilt utbildad ledsagningsservice som sköter det hela. På Arlanda är den i tjänst 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan – alltså även när plan är försenade eller chartern anländer nattetid – och får genomgående ett mycket gott betyg i resenärsenkäter för sitt bemötande.
– Behöver man ta sig från ett ställe till ett annat så finns vi, förklarar Andreas Kjellgren, teamchef för Kundservice Ledsagning, som möter oss i oklanderlig kostym och slips och med lånerullstolen i högsta hugg.

Alla kan behöva hjälpen vid något tillfälle, förtydligar han. Det kan vara äldre som inte orkar ta sig längre sträckor. Eller resenärer som kommer hem med gips och kryckor efter sportlovet eller magsjuka från Asien. Men den stora gruppen är de som redan sitter i rullstol och därefter familjer som reser med en äldre släkting.
– Ett problem är tyvärr att många väljer bort att resa på grund av att man inte känner till att den här servicen finns på våra flygplatser och att det är både tryggt och gratis. Andra avstår för att de inte vill vara till besvär, men det här är en lagstadgad rättighet, understryker Andreas.

Viktigt att förboka

I en av korridorerna möter vi Agneta Gardinge i en flygplatsrullstol med kryckorna i knäet. Hon anlitar den här tjänsten för första gången under sin resa från Visby via Arlanda och till Aten, med sammanlagt tre flygbyten.
– Jag ska på en konferens som Europarådet arrangerat och de hade förbeställt rullstolen eftersom jag går på kryckor. Kändes onödigt, tänkte jag, men eftersom jag har svårt att samtidigt bära dator och handbagage och det kan vara långa sträckor att gå mellan gaterna på stora flygplatser blev jag övertalad att prova.
– Det mest fantastiska var att jag insåg att till och med min mamma ska kunna flyga! Hon är permanent rullstolsburen efter en vårdskada och det har förändrat livet helt för familjen, berättar Agneta.

Nu har hon med sig bildbevis hem på att det går att lösa även knepiga situationer. Bilden föreställer den ”highloader” som hämtade henne och en annan kryckgående dam vid planet – en bil med en slags ombonad hytt som hissas upp och en ramp som skjuts ut så att man slipper hela trappmomentet.
– Ingen av oss visste att servicen fanns eller att de som är i behov har rätt till den. Men det är ju otroligt bra!
– Ja, nu har du ju testat själv, så nästa gång kan du känna dig trygg att boka även för din mammas räkning, inflikar Andreas och passar samtidigt på att slå ett slag för förbokning av tjänsten minst 48 timmar innan avgång.
– Det minskar risken dramatiskt för att det ska uppstå problem på flygplatsen. Vi kan leverera högre kvalitet och det är inte bara vårt arbete som påverkas utan även flygbolagens som har ganska pressade turn around-tider.

Glöm inte heller att tala om för flygbolaget vilka behov du har, uppmanar han. Har du till exempel brutit benet och behöver ett särskilt benstöd är det viktigt att du framför detta, annars blir det ytterligare en väntetid när det ska letas fram.
– Vi måste ju vara lyhörda för vilket behov varje enskild resenär har och hur vi kan stötta på bästa sätt. Då är det helt avgörande att vi har rätt verktyg att jobba med. Därför har inköpet av våra rullstolar och transportstolar för kabinbruk verkligen engagerat oss.

Stor rullstolssatsning

Swedavias stora rullstolssatsning har skett i nära samarbete med Invacare som till dags dato har försett flygplatserna vid Malmö, Göteborg/Landvetter, Bromma, Arlanda, Åre/Östersund och Luleå med rullstolar. Målet är att samtliga Swedavias tio flygplatser snart ska vara utrustade och ha samma enhetliga och lätt igenkännbara standard.

Invacare har presenterat bra och smarta lösningar för rullstolarna med snygg färg och design, enligt samordnaren Lennart Oscarsson som jobbar övergripande med tillgängligheten på Swedavia i projektet ”Funktion för alla”. De 75 lånerullstolarna och fem stolarna av XL-modell på Arlanda är dessutom märkta med reflexer, numrerade och försedda med en bygel som gör dem svåra att fälla ihop utan specialverktyg.
– Det gör att svinnet minskar och att de mer sällan ”får fötter” och hamnar i taxibilar eller dyker upp på oväntade ställen, säger Lennart som tycker att stolarna både har fungerat och hållit väldigt bra trots stort slitage under hittills två års flitigt användande.

Resenären Björn Erkus ger en eloge till Arlandas ledsagningstjänst. ”Det är inte lika smidigt på alla flygplatser runt om i världen, men här har det alltid funkat!”

Nu har man gått vidare tillsammans med Invacare och kan snart introducera CabinAir – en bättre transportstol för kabinbruk som ska ersätta den tidigare som var både tung, hård och hade väldigt många rörliga delar. Förutom att CabinAir är lättare att köra i trånga utrymmen har den också en betydligt skönare sits och rygg.
– Utvecklingsarbetet av kabinstolen började här ute på Arlanda eftersom vi inte var nöjda med den som vi hade tidigare. Kritiken gick bland annat ut på att den var alldeles för hård, med risk för trycksår, berättar Lennart.
– Våra önskemål har därför framför allt varit att passageraren ska sitta bekvämt, fortsätter han. Stolen ska också vara ergonomisk, lättrullad och lättjobbad för vår personal och leva upp till höga krav på stabilitet – något som Invacare har lyssnat på och tillgodosett.
– Många tycker att förflyttningen in i flygplanet och att lyftas över till sätet är ett obehagligt moment, där man känner sig väldigt utlämnad. Vår förhoppning är att det här ska ge resenären en större trygghet och bekvämlighet!

Text: Yes, you can nr 1, 2014.